Looper blev utan tvekan utsatt för “trailer-syndromet” d.v.s. att reklamen gav ett snett intryck utav vad Looper handlar om. Jag gillade verkligen inte trailen, den gav bilden utav att Looper skulle vara en Inception-klon. Detta är verkligen inte sant, Joseph Gordon-Levitt och Pseudo sci-fi är en gemensam faktor men annars finns inte direkt uppenbara referenser. I likhet med Inception så “sniffar” Looper på Future-Noir genren (Looper har en hel del likheter med Blade Runner och spelet Snatcher).

Looper’s är ett yrke i en nära framtid de avrättar fångar som skickas tillbaka i tiden till det året då huvudpersonen Joe lever. Looper utspelas i en nära framtid där tidsresor snart kommer att bli uppfunna och Looper’s existerar just för att i den framtiden som existerar i universumet så är världen så välbevakad så det går inte att utföra mord utan att bli sedd eller upptäckt. Därför skickas “fångarna” för att Looper’s ska kunna oskadligöra dem och även förstöra alla bevis.

Detta låter måhända lite småkomplicerat och man får som tittare arbeta med att hänga med i alla teorier, tidslinjer och filosofiska termer som slängs emot en under filmens gång.

Till en början så tror man att Looper ska vara en ren sci-fi historia men det är inte helt rätt. Det finns en
“post-western”atmosfär och rena drama-moment. Även fast det är rikligt med actionscener så är det hur karaktärerna agerar och själva interaktionen mellan skådespelarna som är fokuset.
Post-western tänker ni? Många actionscener påminner rejält om dueller i gamla western-filmer och hela dramaturgin har tagit väldigt mycket utav sin atmosfär ifrån western-filmer. Känslan utav ensamhet och isolering är något som går som en röd tråd filmen igenom.

Joe arbetar som Looper. Han är en ensam, bitter och en ganska bedrövlig människa som tar extrema mängder narkotika för att kunna stå ut med sitt jobb. Han samlar ihop pengar för att någon gång kunna ta sig ifrån allt och skapa sig ett annat liv. Historien tar däremot andra vändningar än vad han har förväntat sig. Jag vill inte gå igenom plot’en mer än så här egentligen, det är en väldigt oförutsägbar film och om jag berättar för mycket så kommer jag att förstöra en del utav upplevelsen för er. Ni kommer att vinna på att inte veta mer om ploten än så här.

Tempot var nästan perfekt balanserat, de lugnare momenten byttes ut emot total adrenalin där det känns nödvändigt. Den enda scenen som har lite ojämnt tempo är en scen i mitten utav filmen där det är ett ganska långt lugnt parti där väldigt lite händer. Kan se poängen i den scenen, den är helt och hållet till för karaktärsutveckling men kan känna att scenen är lite för utdragen. Kontrasten däremot sedan när tempot ökar igen ökar ju effekten däremot så det finns fördelar med att ha längre stunder med totalt “lugn”.

Musiken är helt underbar. Oftast är den orkestral men i vissa tillfällen så brister den ut i total perfektion. Ibland så blir musiken “glitchig” och det händer att den blir mörk och helt sinnessjuk på ett Silent Hill liknande sätt.

Skådespelet sköts på ett väldigt intressant sätt. Joe och de andra huvudkaraktärerna agerar som om de vore i en westernfilm. Detta gör att skådespelet känns annorlunda men i kontexten så fungerar det mer än väl. Hela rollbesättningen är bra tillsatt och alla gör sina roller bra men speciellt Joseph och Bruce Willis sätter sina roller med en träffsäkerhet som passar perfekt in i den genren som filmen försöker förhålla sig till.

Det är svårt att försöka berätta om Looper utan att gå in på storyn. Men faktum är den återuppliver 2 film genres som länge har varit bortglömda: “Film noir” och “Western”. Detta lyckas den med och med en excellent roster utav skådespelare och med ett väldigt bra regi utav Rian Johnson så lyckas Looper med att bli det verk som den vill vara. Fotografin och scenerierna är “spot-on” och det underbara soundtracket hjälper till att skapa en tät stämning rakt igenom. Förutom mindre problem med tempot i vissa scener så är den i mitt tycke det absolut bästa som man kan hitta på en biograf.

Looper har premiär i Sverige den 28 september.